ВИКОРИСТАННЯ ПАРАМЕТРУ СЕЗОННОСТІ В ПРОГНОЗУВАННІ ПОПИТУ В НОВІТНІХ УМОВАХ

Автор(и)

  • В.К. Биба

Ключові слова:

параметр, сезонність, прогнозування, попит, новітні умови

Анотація

Початок повномасштабного вторгнення спричинив низку негативних явищ, які ставили під загрозу продовольчу безпеку України та світу, а саме: блокування Чорноморських портів, руйнування цивільної інфраструктури. Для подолання цих викликів, вітчизняні ритейл мережі вимушені були підлаштовуватися, перебудовуючи свої ланцюжки поставок.

Введена в дію постанова Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2022 р. № 153 [1], обмежила можливості контрагентів розраховуватися за товари в валюті. Тим самим, ритейл мережі сфокусувалися на реалізації критичних імпортних та вітчизняних товарів вітчизняному споживачу.

Протягом перших декількох місяців повномасштабного вторгнення, з березня по травень 2022 р., ритейл мережі масово переорієнтовуються на свого роду гуманітарні Хаби. Допомога небайдужих західних компаній змогла направити в Україну значну частину гуманітарних вантажів. Ритейл мережі, поряд зі сформованим волонтерським рухом, змогли побудувати ефективну систему розподілу гуманітарних вантажів[4].

Тим не менш, починаючи з травня 2022 р. були внесені зміни до переліку критичних імпортних товарів  постановою КМУ від 7 травня 2022 р. № 554 [2], а постанова КМУ від 07 липня 2022 р. № 761 [3] - фактично скасовує обмеження на оплати в валюті за товари та послуги. Всі ці кроки, відступ російських військ з Півночі України та стабілізація на інших відтинках фронту поступово стабілізувало споживання товарів та послуг. Проте відновлення споживання товарів та очікування гостей торгівельних мереж, не означає відновлення постачання в традиційно організованих ланцюгах постачання.

Більшість торгівельних мереж зіштовхнулися з проблемами руйнування розподільчих центрів з відповідним знищенням матеріальних цінностей у них [5]. Також значно скоротився товарообіг компаній[6]. Задля виживання компаній та подолання вказаних чинників гравці вітчизняного ритейл ринку вимушені шукати способи вивільнення оборотних коштів.

Найбільш ефективними методами вивільнення оборотних коштів є зменшення запасу, оптимізація асортименту та покращення ефективності внутрішнього рівня сервісу. Всі ці методи безпосередньо пов’язані з методами прогнозування, які застосовує компанія в своїй діяльності. Поширеною стала практика залучення зовнішніх постачальників послуг для вирішення питань прогнозування [7]. Є приклади значних інвестицій в ІТ-компанії, які мають готові рішення для вирішення проблем покращення точності прогнозування попиту.

Типи і грануляції прогнозів зазвичай поділяють на три основних розрізи:

  • короткостроковий прогноз (до 30 днів, рівень грануляції магазин / SKU / день);
  • середньостроковий прогноз (до 6 міс., рівень грануляції – SKU/тиждень);
  • довгостроковий прогноз (від 6 до 18 міс., рівень грануляції – категорія товару/тиждень);

Поширеною практикою стає налаштування системи поповнення на два основних типи короткострокових прогнозу:

  • Базовий прогноз (baseline forecast);
  • Акційний прогноз (promo forecast).

Методи прогнозування на основі моделей машинного навчання в наші дні набувають більшого поширення порівняно з простими статистичними моделями, через можливості врахування і автоматичного розрахунку спеціальних періодів (святкових періодів), зміни структури споживання в межах товарних категорій та сезонності.

Врахування сезонності в базовому прогнозі дозволяє:

- законтрактувати об’єми у постачальників;

- підготувати систему поповнення до необхідності додаткових відвантаження на момент старту сезону;

- узгодити об’єми перевезень з транспортними компаніями.

Найпоширенішими моделями машинного навчання, що включають сезонний параметр є :

- Long short-term memory (LSTM);

- Mixed Additive--Multiplicative Model;

- Prophet;

- sin/cos transformations model.

Рис.1 Результати застосування сезонної моделі прогнозування для розрахунку потреби для категорії «Цитрусові» в одного з гравців ринку ритейлу.

 

Для прикладу успішного застосування сезонної моделі в базовому прогнозуванні попиту візьмемо результати розрахунку прогнозу попиту моделі по технології LSTN для категорії цитрусових фруктів. Дана категорія має чітко визначені риси сезонності. З результатів розрахунків можемо зробити наступні висновки:

  • Модель підлаштовується під поточні продажі (продажі попереднього року значно вищі);
  • Модель підхоплює сезонний тренд росту;
  • У моделі є проблеми з розрахунком спеціального періоду (Нового року).

Отже, планування потреби, застосовуючи методи прогнозування з сезонними компонентами дозволяє продуктовим мережам налаштувати своє планування під сьогоднішні реалії споживання, що дозволить вітчизняному ритейлу більш ефективно застосовувати наявні оборотні кошти.

Біографія автора

В.К. Биба

аспірант ФММ, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського

Посилання

Постанова Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2022 р. № 153 [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/153-2022-%D0%BF#n9

Отримання і розповсюдження гуманітарної допомоги з 18 по 23 березня 2022р. [Електронний ресурс]. URL: https://www.fozzy.ua/ua/news/2022/otrimannya-rozpovsyudzhennya-guman-tarno-dopomogi-z-18-po-23-bereznya-2022/

Київський регіон втратив п'яту частину загального обсягу складських площ через війну – дослідження [Електронний ресурс]. URL: https://interfax.com.ua/news/economic/825094.html

Мережа АТБ вимушено закрила понад 300 магазинів, майже сто з них розбомблені та розграбовані окупантами [Електронний ресурс]. URL: https://www.unian.ua/economics/other/merezha-atb-vimusheno-zakrila-ponad-300-magaziniv-mayzhe-sto-z-nih-rozbombleni-ta-rozgrabovani-okupantami-ostanni-novini-11776596.html

One of the Leading Ukrainian Retailers Fozzy Group Partners with Invent Analytics to Improve Its Demand Forecasting [Електронний ресурс]. URL:https://www.inventanalytics.com/case-studies/fozzy-group-partners-with-invent-analytics-to-improve-its-demand-forecasting/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-16

Номер

Розділ

СЕКЦІЯ 3. НАЦІОНАЛЬНІ ІННОВАЦІЙНІ СИСТЕМИ ТА ІНДУСТРІЯ-4.0: ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ТА ЕФЕКТИВНОСТІ